استفاده از مطالب سایت با لینک به منبع بلامانع است. Powered by Blogger.

چند قدم آن طرف‌تر

Blogger templates

Dariush's Kitchen

Sample Text

Monday 12 August 2013

مایعات نیز به نوبه خود در چرخه سلامت و تغدیه و همچنین میزان کالری رسانی نقش حیاتی و اساسی دارند. مایعات و نقش آن ها در سلامت افراد مبتلا به دیابت بسیار زیاد است.
انتخاب نوشیدنی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت چندان آسان نیست. به خصوص که یافته های علمی روز به روز افزایش یافته و مطالعه پراکنده آن ها بیش از پیش افراد را سردرگم می کند.
این که آیا قهوه برای دیابت مفید است یا در برابر انسولین مقاومت نشان می دهد؟ نوشابه های بدون قند باعث افزایش وزن و قند خون می شوند یا خیر؟ و دیگر پرسش هایی از این دست که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود گاهی اوقات شما را گمراه می سازد و سلامت تان را به خطر می اندازند.
این مقاله سعی دارد به زبان ساده شما با 6 نوشیدنی روزمره و نقش مثبت و منفی آن ها آشنا سازد.

آب زیاد بنوشید




نتایج یک تحقیقات نشان می دهد در افرادی که کمتر از نیم لیتر آب در روز می نوشند احتمال افزایش قند خون سی درصد بیشتر از دیگر افراد است.
هنگامی که افراد دچار کم آبی می شوند هرمونی در بدن وجود دارد که به کبد دستور تولید بیشتر قند و در نتیجه افزایش قند خون را می دهد.
کارشناسان توصیه می کنند خانم ها روزانه بین 1 تا 1.5 لیتر و مردها کمی بیش از این آب بنوشند. درست است که بخش قابل توجه ای از معایات مورد نیاز بدن از خوردن خوراکی ها دیگر تولید می شود، ولی این تنها بخشی از نیاز واقعی بدن است و بخش دیگر آن باید با نوشیدن مستقیم آب به دست آید.

شیر زیاد بنوشید
شیر فقط نوشیدنی مخصوص کودکان نیست. این نوشیدنی بخش اعظمی از نیاز بدن به کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین دی را تامین می کند. به علاوه تحقیقات نشان می دهد شیر و فرآوردهای لبنی باعث کاهش وزن بدن نیز می شوند. در یک مطالعه که بر روی 322 فرد مبتلا به دیابت و بیماری قلبی که سعی در حفظ تناسب اندام داشتند، نشان داد افرادی که روزانه بیش از 350 گرم شیر یا فرآوردهای لبنی استفاده می کنند بیش از 2 کیلوگرم نسب به دیگر افراد کاهش وزن مفید خواهند داشت. شیر کم چرب یا بدون چربی نوشیدنی قابل توجه ای برای افراد مبتلا به دیابت است.
محققان توصیه می کنند روزانه دو تا سه وعده محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی استفاده نمایید. این میزان می تواند شامل یک لیوان شیر یا پنیر برای صبحانه، ماست در کنار غذا و دسرهای لبنی مانند پودینگ یا فرنی بدون شکر باشد.

چای زیاد بنوشید
طعم خوب، بدون کالری، آنتی اکسیدان بالا به خصوص در چای سبز و سفید دلایلی محکمی برای نوشیدن چای توسط افراد مبتلا به دیابت است. تحقیقات دانشمندان چینی نشان داده چای سبز، نه چای سیاه نوشیدنی موثری در کاهش قند خون است. نوشیدن چهار فنجان چای سبز می تواند خطر ابتلا به دیابت را 16 درصد کاهش دهد.
محققان توصیه می کنند روزانه 4 تا 5 لیوان چای بنوشید. فقط مراقب باشید کافئین آن شما را بی خواب نکند. بهتر است برای اجتناب از بی خواب چای بدون کافئین مصرف کنید. همچنین از مصرف شکر، قند، شیر پرچرب و خامه به همراه شیر خودداری کنید.

مراقب نوشیدن قهوه باشید
تحقیقات نشان می دهد نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد ولی از طرفی نوشیدن قهوه در افراد مبتلا به دیابت قند خون را بالا می برد.
به طور متوسط نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه بدون شکر و خامه مفید است، مگر این که شما نیازمند کنترل شدید قند خون باشید که در این صورت باید به توصیه مسقیم پزشک توجه کنید.





مراقب نوشیدن نوشابه های رژیمی باشید
آیا نوشیدن نوشابه های رژیمی و بدون قند تاثیری در افزایش قند خون دارد؟ این سئوالی است که این روزهای بحث فراوانی پیرامون آن وجود دارد.
تحقیقات فراوانی برای صحت و سقم اداعاهای تولید کنندگان نوشابه های رژیمی و بدون قند صورت گرفته ولی هیچ کدام قطعیت لازم را ندارند.
پس بهتر است اگر از علاقه مندان شدید نوشیدنی های گازدار هستید حداکثر یک لیوان رژیمی و بدون قند آن را در روز مصرف کنید.
البته نوشیدن آب و چای بسیار مناسب تر و مفیدتر از نوشیدنی های گازدار رژیمی و بدون قند است. همان طور که خوردن غذاهای سالم بسیار سودمندتر از فست فودهای چرب، شیرنی ها و سیب زمینی سرخ کرده است.

سودا و آب میوه کم بخورید
در هر 350 گرم آب میوه شیرین حدود 10 قاشق چای خوری شکر وجود دارد که می تواند به طرز چشمگیری قند خون را بالا برده و همزمان موجب اضافه وزن و فشارخون و همچنین افزایش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی شود. یک آب میوه شیرین می تواند 150 کالری به بدن و 40 تا 50 گرم قند به خون تان اضافه کند.
اگر دیابت دارید خوردن چنین نوشیدنی های می تواند سلامتی تان را به خطر بیاندازند.
محققان می گویند برای افراد مبتلا به دیابت ایده آل این است که از خوردن چنین نوشیدنی هایی صرف نظر کنند ولی در صورت علاقه شدید می توانید یک بار در هر هفته یا دو هفته از این نوشیدنی ها استفاده کنید.

منبع: مجله Reader's Digest

Less Than Five Minutes کانالی برای شنیدن موسیقی های ایرانی روز 

0 comments:

Post a Comment